De-a lungul copilariei mele , am vazut la TV tot felul de
filme post-apocaliptice, prin acestea am putut traii visul, sau mai degraba
cosmarul acestui univers, un cosmar al deserturilor iradiate , oraselor
abandonate. Singur intr-o lume, traversand deserturi in cautarea hranei mai putin iradiate, si a
unor refugii in speranta de a imi face unul propriu. Era un concept al
supravietuirii in teroare.
Acest univers post-nuclear , avea lucruri
caracteristice cum ar fi... deserturi vaste , asezari omenesti in ruine, hoti
si jefuitori, oameni bolnavi din pricina contaminarii, caini ca si tovarasi de
drum, adaposturi antibombardament, si arme precum shotgun. Asta a fost inainte de
a putea experimenta simularea acestei lumi.
Totul a inceput in 1988 cu Wasteland, publicat de catre
Electronic Arts, cu trasaturi grafice EGA. A fost lansat pe Commodore 64, Apple
II, si DOS. Jocul era plasat in sud-vestul post-apocaliptic al Statelor Unite.
Iar jucatorul controla un grup de Rangeri care explorau zona. Acest RPG a fost
destul de avansat pentru perioada lui. Dand jucatorului o experienta nonlineara
care nu se gasea in prea multe RPG-uri din timpul anilor 80. Jocul era foarte
dinamic, lasandu-l pe jucator sa parcurga obstacolele in diferite moduri. De
asemenea a fost printre primele jocuri RPG care te ducea intr-o lume
persistenta.
Jocul venea pe 2 dischete Floppy, alaturi de manualul cu ajutorul
caruia se juca jocul , pentru a economisi spatiu jocul te trimitea sa citesti
un anumit dialog din manual in loc sa il afiseze pe ecran , De asemenea aceasta
era si o forma de DRM ,deoarece daca nu posedai manualul nu aveai cum sa joci
jocul, acest lucru functiona si invers, daca aveai doar manualul nu aveai cum
sa afli povestea , deoarece nu exista o continuitate ci era aranjat in asa fel
incat sa ai nevoie de joc, de asemenea erau cateva insertii menite sa induca
cititorul in eroare,cum ar fi o calatorie pe marte, aceste insertii tineau de-o
parte si pe cei curiosi sa afle povestea inainte de a avansa pana acolo in joc.
Wasteland a intat rapid in mai multe top 10-uri ale celor
mai bune jocuri din acea perioada fapt pentru care EA si
interplay(companie formata din fostii angajati EA) au devenit interesati de a
face un succesor pentru Wasteland.
EA a inceput rapid, cu o echipa noua de developeri si un
motor nou , pentru a crea Fountain of Dreams, iar Interplay cu ajutorul
motorului Wasteland pentru a crea Meantime, Jocul celor de la EA a fost slab,
iar proiectul celor de la interplay a fost anulat din cauza graficii invechite,
depasite foarte mult de jocuri precum Ultima VII.
Jocul s-a numit Fallout si a fost dezvoltat de nou venitii
Black Isle Studios (desi acestia nu s-au numit oficial asa pana la aparitia lui
Fallout2 )
Jocul avea multe concepte asemanatoare cu cele ale lui
wasteland, dar pentru ca EA inca detinea drepturile pentru Wasteland, O mare
parte din poveste impreuna cu numele aveau sa fie schimbate. Jocul era inca
amplasat in deserturi post-apocaliptice,
dar actiunea era plasata intr-un univers retro vazut din prisma anilor 50.
Jucatorul controla un personaj trimis afara din locuinta sa subterana (vault
13) in sudul desertului Californiei , in cautarea unui filtru pentru sistemul de reciclare al
apei.
Jocul a fost initial gandit sa includa sistemul GURPS a lui
Steve Jackson, care era un standard al rpg-urilor Pan and paper,
Chiar au vrut sa incorporeze acest sistem ,dar au fost
cateva probleme cu privire la violenta exagerata a jocului , asa ca jocul si-a
creat un sistem propriu, S.P.E.C.I.A.L, fiecare caracter al jocului fiind
construit dupa criteriile acestuia, anume. Strength, Perception,
Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, and Luck(S.P.E.C.I.A.L) acest
sistem combinat cu puncte de karma , trasaturi speciale, si perk-uri decideau
in ce fel jucatorul interactiona cu NPC-urile.
Ceea ce a facut Fallout unic pentru perioada sa , a fost
capabilitatea jucatorului de a raspunde la dileme morale. Daca faci ceva bun,
cum ar fi sa recuperezi ceva de la un gangster local fara prea multa violenta,
vei castiga puncte bune de Karma, sau daca faci ceva rau, cum ar fi sa devi un
negustor de sclavi, vei castiga punte rele de karma. Acest lucru face jocul
extrem de rejucabil deoarece actiunile din timpul jocului determina sfarsitul.
Inteligenta personajului tau , va determina de asemenea
modul in care vei interactiona cu NPC-urile , ceva ce nu gasesti in mod normal
in celelalte RPG-uri. De exemplu daca ati avea mai putin de 4 puncte de
inteligenta ,dialogul nu ar fi nimic altceva decat o serie de mormaieli si
sunete de neinteles. Dar unele NPC-uri ar putea avea mila vis-a-vis de tine pe
cand altii te-ar ignora complet, asta ar putea face executarea quest-urilor
secundare aproape imposibila, cu exceptia cazului in care nu ati luat mentats,
un medicament care imbunatateste inteligenta si perceptia, Drogurile au un rol destul
mare in universul Fallout. In loc de potiuni sau vraji tipice multor rpg-uri,
aici Fallout foloseste drogurile ca o modalitate de a creste statisticile
personajului, pentru o scurta durata , dar acestea trebuiesc consumate cu
precautie deoarece personajul sar putea sa dezvolte anumite reactii adverse sau
ar putea devenii dependent.
Harta, quest log-ul, si alte optiuni pot fi accesate cu
ajutorul pimp-boy-ului pe care caracterul il poarta atasat de mana, Astfel
interfata jocului e mai aproape de lumea jocului, furnizeaza si stocheaza toate
informatiilde de care jucatorul ar putea avea nevoie.
In timpul parcurgerii mapei , ati putea da peste tot felul
de intalniri, cum ar fi sa fiti atacat de un grup de hoti, sa dati peste o
reglare de conturi , o lupta in desfasurare, organisme moarte, si multe glume
cu referinte SF, cum ar fi o urma de dinozaur sau cabina doctorului
Who(Tardis) . Asta face lumea jocului mai dinamica atunci cand calatoresti de la un oras
la altul
Jocul detine o gama extrem de larga de arme, fie de distanta
fie mele, Favorita mea a fost plasma rifle, deoarece , cu ajutorul ei imi
transformam inamicii in pulbere. Animatiile aici fiind foarte bine dezvoltate, in cazul unui atac
critic s-ar putea sa vedeti cum sar bucati de carne din propriul personaj, sau
de la inamic, in cazul unei arme cu plasma puteti vedea cum inamicul sau
propriul caracter se transforma intr-o gramada de materie. Acest lucru a facut
sistemul de lupta foarte distractiv , desii sa iti vezi propriul personaj
pulverizat de un shotgun inamic este destul de deprimant.
Toata aceasta violenta aproape ca m-a facut sa uit despre
sistemul de lupta in sine.
In afara luptei personajul se misca realtime, dar cand esti
gata sa incepi o lupta jocul trece intr-un sistem de joc bazat pe ture.
In timpul luptei vei primi un anumit numar de puncte de
actiune care poate varia de la un caracter la altul, datorita constructiei acestora,
aceste puncte vor determina cate patratele te poti deplasa, cate atacuri poti
da, si ce actiuni poti face, sau numarul actiunilor pe care le poti face.
Ai anumite sanse de lovituri critice, dar acestea pot fi sporite
daca te concentrezi sa ataci o anumita parte a corpului ,cum ar fi , capul ,
ochii , picioarele, de asemenea aceste atacuri necesita o mai mare precizie,
iar uneori sansa de a atinge inamicul scade, asta depinde de punctele investite
in acea arma.
Acest sistem pe ture e ca un joc sadic de sah, sau cel putin
asa se simte, mai ales cand lupti cu 5 inamici deodata, asta inseamna ca
inamici ar putea avea mai multe sanse in a iti
da atacuri critice, de aceea este bine sa aveti intotdeauna un coechipier
alaturi.
Spre deosebire de
wasteland unde controlati un grup de rangeri, in Fallout aveti posibilitatea sa
calatoriti singur sau sa recrutati coechipieri in timpul anumitor quest-uri ,
dar nu il puteti contola si pe acesta, el isi decide o mare parte din actiuni,
de multe ori ducand la moartea sa, in schimb ii puteti selecta comportamentul
din timpul luptei, de asemenea ii puteti schimba echipamentul si armele.
Grafica lui fallout
este mai multe decat adecvata pentru acest tip de univers, tiparind jucatorului
acea atmosfera de univers post-apocaliptic intr-o tema retro. Dincolo de
statistici, iteme, arme, si altele se afla , o poveste cu umor negru. Dialogul
a fost cel mai bun in primele 2 jocuri ale seriei , livrate de actori care au
facut o treaba excelenta in a da viata caracterelor, printre acesti oameni se
afla Ron Perlman, care a narat si a adus seriei cel mai celebru citat “War, war
never changes.”, Richard Dean Anderson, Tony Shalhoub, Richard Moll, David
Warner, Jim Cummings, Charles Adler, Michael Dorn, Jeffery Jones, Malcolm
McDowell, Liam Neeson si alti actori vocali talentati
Dupa lansarea lui Fallout, care a fost primita cu aclamatii,
si a strans o serie considerabila de laude , dupa spusele Gamespot “Cel mai bun
RPG al anului” Blackisle era deja in dezvoltarea lui Fallout 2 asa ca jocurile
au urmat foarte aproape unul fata de altul, Fallout 2 fiind lansat la doar un
an dupa. Actiunea din Fallout 2 a fost
amplasata in Nordul californiei si Nevada,
iar grafic a fost foarte asemanator cu predecesorul sau. In fallout 2
preiei controlul unui descendent al celui care a infiintat tribul din care faci
parte, adica personajul din primul joc, dupa plecarea acestuia. Esti considerat
ca fiind cel ales si esti trimis in cautarea unui obiect numit G.E.C.K.. sau Garden
of Eden Creation Kit.
Fallout 2 a dat fanilor primului joc sansa sa retraiasca
universul post-nuclear , intr-un mediu mult mai mare si mai divers. Au fost
adaugate orase mai mari, un sistem de reputatie, arme noi, inamici, armuri noi,
si o masina. Reputatia a fost adaugata la sistemul de Karma. Aceasta aratand
cum este jucatorul perceput fata de cetatenii unui anumit oras.
Universul Fallout , a
tratat subiecte, ca prostitutia si uciderea de copii, in acea vreme nu prea
existau jocuri care sa te lase sa faci asa ceva,In joc puteai
devenii un star porno sau sa contactezi boli venerice, daca ucideai mai mult de
3 copii erai urmarit de vanatori, asa ca trebuia sa ai mare grija in caz ca
vroiai sa deschizi focul intr-o zona populata. O versiune europeana a aparut
fara copii, din cauza controversei pe aceasta tema, ei nu au fost
scosi ci au fost facuti doar invizibili astfel ca nu ii puteai ucide, insa in
acele locuri unde trebuiau sa fie copii , se auzeau inca sunetele facute de
acestia.
Universul fallout a fost puternic...foarte puternic
influentat de universul din Mad max , haina din piele, pe care o gaseti de obicei
prima in joc, cea cu o singura maneca e din filmul mad max, cei implicati in
jafuri, seamana foarte mult cu cei din Mad max 2 , pana chiar si posibilitatea
de a avea un companion a fost influentat din acest univers, ca tribut pentru
mad max( in filme Max mereu avea cate un caine ca si compaion).
Fallout 2 a avut un succes moderat iar Black isle Studios
s-a concentrat pentru updatarea sistemului pentru fallout 3. in decursul
dezvoltarii lui Van Buren (numele de cod pentru Fallout 3) , au fost scoase pe
piata doua spin off-uri ale seriei Fallout. Micro forte au dezvoltat Fallout
Tactics: Brotherhood of Steel, un joc care te pune in control cu soldatii BOS
trimisi in misiuni in deserturi. Acestia au adaugat cateva idei noi , dintre
care unul a fost lupta in timp real. Urmatorul joc a fost Fallout BOS a celor
de la Blackisle , si a fost exclusiv pentru console (xbox si ps2).
Recomand Fallout oricarui impatimit al RPG-urilor, si celorlalti care nu sunt ... Ma refer in special la primele 2 ,care dincolo de faptul ca sunt jocuri excelente, au ajuns piese de arta.
Recomand Fallout oricarui impatimit al RPG-urilor, si celorlalti care nu sunt ... Ma refer in special la primele 2 ,care dincolo de faptul ca sunt jocuri excelente, au ajuns piese de arta.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu