Ads 468x60px

Classics: Fallout



De-a lungul copilariei mele , am vazut la TV tot felul de filme post-apocaliptice, prin acestea am putut traii visul, sau mai degraba cosmarul acestui univers, un cosmar al deserturilor iradiate , oraselor abandonate. Singur intr-o lume, traversand deserturi  in cautarea hranei mai putin iradiate, si a unor refugii in speranta de a imi face unul propriu. Era un concept al supravietuirii in teroare.
Acest univers post-nuclear , avea lucruri caracteristice cum ar fi... deserturi vaste , asezari omenesti in ruine, hoti si jefuitori, oameni bolnavi din pricina contaminarii, caini ca si tovarasi de drum, adaposturi antibombardament, si arme precum shotgun. Asta a fost inainte de a putea experimenta simularea acestei lumi.


Totul a inceput in 1988 cu Wasteland, publicat de catre Electronic Arts, cu trasaturi grafice EGA. A fost lansat pe Commodore 64, Apple II, si DOS. Jocul era plasat in sud-vestul post-apocaliptic al Statelor Unite. Iar jucatorul controla un grup de Rangeri care explorau zona. Acest RPG a fost destul de avansat pentru perioada lui. Dand jucatorului o experienta nonlineara care nu se gasea in prea multe RPG-uri din timpul anilor 80. Jocul era foarte dinamic, lasandu-l pe jucator sa parcurga obstacolele in diferite moduri. De asemenea a fost printre primele jocuri RPG care te ducea intr-o lume persistenta.
Jocul venea pe 2 dischete Floppy, alaturi de manualul cu ajutorul caruia se juca jocul , pentru a economisi spatiu jocul te trimitea sa citesti un anumit dialog din manual in loc sa il afiseze pe ecran , De asemenea aceasta era si o forma de DRM ,deoarece daca nu posedai manualul nu aveai cum sa joci jocul, acest lucru functiona si invers, daca aveai doar manualul nu aveai cum sa afli povestea , deoarece nu exista o continuitate ci era aranjat in asa fel incat sa ai nevoie de joc, de asemenea erau cateva insertii menite sa induca cititorul in eroare,cum ar fi o calatorie pe marte, aceste insertii tineau de-o parte si pe cei curiosi sa afle povestea inainte de a avansa pana acolo in joc.
Wasteland a intat rapid in mai multe top 10-uri ale celor mai bune jocuri din acea perioada fapt pentru care  EA  si interplay(companie formata din fostii angajati EA) au devenit interesati de a face un succesor pentru Wasteland.
EA a inceput rapid, cu o echipa noua de developeri si un motor nou , pentru a crea Fountain of Dreams, iar Interplay cu ajutorul motorului Wasteland pentru a crea Meantime, Jocul celor de la EA a fost slab, iar proiectul celor de la interplay a fost anulat din cauza graficii invechite, depasite foarte mult de jocuri precum Ultima VII. 

9 ani mai tarziu Interplay a descoperit in sfarsit un succesor spiritual, pentru Wasteland.
Jocul s-a numit Fallout si a fost dezvoltat de nou venitii Black Isle Studios (desi acestia nu s-au numit oficial asa pana la aparitia lui Fallout2 )
Jocul avea multe concepte asemanatoare cu cele ale lui wasteland, dar pentru ca EA inca detinea drepturile pentru Wasteland, O mare parte din poveste impreuna cu numele aveau sa fie schimbate. Jocul era inca amplasat  in deserturi post-apocaliptice, dar actiunea era plasata intr-un univers retro vazut din prisma anilor 50. Jucatorul controla un personaj trimis afara din locuinta sa subterana (vault 13) in sudul desertului Californiei , in cautarea  unui filtru pentru sistemul de reciclare al apei.
Jocul a fost initial gandit sa includa sistemul GURPS a lui Steve Jackson, care era un standard al rpg-urilor Pan and paper,
Chiar au vrut sa incorporeze acest sistem ,dar au fost cateva probleme cu privire la violenta exagerata a jocului , asa ca jocul si-a creat un sistem propriu, S.P.E.C.I.A.L, fiecare caracter al jocului fiind construit dupa criteriile acestuia, anume. Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, and Luck(S.P.E.C.I.A.L) acest sistem combinat cu puncte de karma , trasaturi speciale, si perk-uri decideau in ce fel jucatorul interactiona cu NPC-urile.
Ceea ce a facut Fallout unic pentru perioada sa , a fost capabilitatea jucatorului de a raspunde la dileme morale. Daca faci ceva bun, cum ar fi sa recuperezi ceva de la un gangster local fara prea multa violenta, vei castiga puncte bune de Karma, sau daca faci ceva rau, cum ar fi sa devi un negustor de sclavi, vei castiga punte rele de karma. Acest lucru face jocul extrem de rejucabil deoarece actiunile din timpul jocului determina sfarsitul.
Inteligenta personajului tau , va determina de asemenea modul in care vei interactiona cu NPC-urile , ceva ce nu gasesti in mod normal in celelalte RPG-uri. De exemplu daca ati avea mai putin de 4 puncte de inteligenta ,dialogul nu ar fi nimic altceva decat o serie de mormaieli si sunete de neinteles. Dar unele NPC-uri ar putea avea mila vis-a-vis de tine pe cand altii te-ar ignora complet, asta ar putea face executarea quest-urilor secundare aproape imposibila, cu exceptia cazului in care nu ati luat mentats, un medicament care imbunatateste inteligenta si perceptia, Drogurile au un rol destul mare in universul Fallout. In loc de potiuni sau vraji tipice multor rpg-uri, aici Fallout foloseste drogurile ca o modalitate de a creste statisticile personajului, pentru o scurta durata , dar acestea trebuiesc consumate cu precautie deoarece personajul sar putea sa dezvolte anumite reactii adverse sau ar putea devenii dependent.
Harta, quest log-ul, si alte optiuni pot fi accesate cu ajutorul pimp-boy-ului pe care caracterul il poarta atasat de mana, Astfel interfata jocului e mai aproape de lumea jocului, furnizeaza si stocheaza toate informatiilde de care jucatorul ar putea avea nevoie.
In timpul parcurgerii mapei , ati putea da peste tot felul de intalniri, cum ar fi sa fiti atacat de un grup de hoti, sa dati peste o reglare de conturi , o lupta in desfasurare, organisme moarte, si multe glume cu referinte SF, cum ar fi o urma de dinozaur sau cabina  doctorului Who(Tardis) . Asta face lumea jocului mai dinamica atunci cand calatoresti de la un oras la altul
Jocul detine o gama extrem de larga de arme, fie de distanta fie mele, Favorita mea a fost plasma rifle, deoarece , cu ajutorul ei imi transformam inamicii in pulbere. Animatiile aici fiind  foarte bine dezvoltate, in cazul unui atac critic s-ar putea sa vedeti cum sar bucati de carne din propriul personaj, sau de la inamic, in cazul unei arme cu plasma puteti vedea cum inamicul sau propriul caracter se transforma intr-o gramada de materie. Acest lucru a facut sistemul de lupta foarte distractiv , desii sa iti vezi propriul personaj pulverizat de un shotgun inamic este destul de deprimant.
Toata aceasta violenta aproape ca m-a facut sa uit despre sistemul de lupta in sine.
In afara luptei personajul se misca realtime, dar cand esti gata sa incepi o lupta jocul trece  intr-un sistem de joc bazat pe ture.
In timpul luptei vei primi un anumit numar de puncte de actiune care poate varia de la un caracter la altul, datorita constructiei acestora, aceste puncte vor determina cate patratele te poti deplasa, cate atacuri poti da, si ce actiuni poti face, sau numarul actiunilor pe care le poti face.
Ai anumite sanse de lovituri critice, dar acestea pot fi sporite daca te concentrezi sa ataci o anumita parte a corpului ,cum ar fi , capul , ochii , picioarele, de asemenea aceste atacuri necesita o mai mare precizie, iar uneori sansa de a atinge inamicul scade, asta depinde de punctele investite in acea arma.
Acest sistem pe ture e ca un joc sadic de sah, sau cel putin asa se simte, mai ales cand lupti cu 5 inamici deodata, asta inseamna ca inamici ar putea avea mai multe sanse in a iti  da atacuri critice, de aceea este bine sa aveti intotdeauna un coechipier alaturi.
 Spre deosebire de wasteland unde controlati un grup de rangeri, in Fallout aveti posibilitatea sa calatoriti singur sau sa recrutati coechipieri in timpul anumitor quest-uri , dar nu il puteti contola si pe acesta, el isi decide o mare parte din actiuni, de multe ori ducand la moartea sa, in schimb ii puteti selecta comportamentul din timpul luptei, de asemenea ii puteti schimba echipamentul si armele.

 Grafica lui fallout este mai multe decat adecvata pentru acest tip de univers, tiparind jucatorului acea atmosfera de univers post-apocaliptic intr-o tema retro. Dincolo de statistici, iteme, arme, si altele se afla , o poveste cu umor negru. Dialogul a fost cel mai bun in primele 2 jocuri ale seriei , livrate de actori care au facut o treaba excelenta in a da viata caracterelor, printre acesti oameni se afla Ron Perlman, care a narat si a adus seriei cel mai celebru citat “War, war never changes.”, Richard Dean Anderson, Tony Shalhoub, Richard Moll, David Warner, Jim Cummings, Charles Adler, Michael Dorn, Jeffery Jones, Malcolm McDowell, Liam Neeson si alti actori vocali talentati


Dupa lansarea lui Fallout, care a fost primita cu aclamatii, si a strans o serie considerabila de laude , dupa spusele Gamespot “Cel mai bun RPG al anului” Blackisle era deja in dezvoltarea lui Fallout 2 asa ca jocurile au urmat foarte aproape unul fata de altul, Fallout 2 fiind lansat la doar un an dupa.  Actiunea din Fallout 2 a fost amplasata in Nordul californiei si Nevada,  iar grafic a fost foarte asemanator cu predecesorul sau. In fallout 2 preiei controlul unui descendent al celui care a infiintat tribul din care faci parte, adica personajul din primul joc, dupa plecarea acestuia. Esti considerat ca fiind cel ales si esti trimis in cautarea unui obiect numit G.E.C.K.. sau Garden of Eden Creation Kit.
Fallout 2 a dat fanilor primului joc sansa sa retraiasca universul post-nuclear , intr-un mediu mult mai mare si mai divers. Au fost adaugate orase mai mari, un sistem de reputatie, arme noi, inamici, armuri noi, si o masina. Reputatia a fost adaugata la sistemul de Karma. Aceasta aratand cum este jucatorul perceput fata de cetatenii unui anumit oras.
 Universul Fallout , a tratat subiecte, ca prostitutia si uciderea de copii, in acea vreme nu prea existau jocuri care sa te lase sa faci asa ceva,In joc puteai devenii un star porno sau sa contactezi boli venerice, daca ucideai mai mult de 3 copii erai urmarit de vanatori, asa ca trebuia sa ai mare grija in caz ca vroiai sa deschizi focul intr-o zona populata. O versiune europeana a aparut fara copii, din cauza controversei pe aceasta tema, ei nu au fost scosi ci au fost facuti doar invizibili astfel ca nu ii puteai ucide, insa in acele locuri unde trebuiau sa fie copii , se auzeau inca sunetele facute de acestia.
Universul fallout a fost puternic...foarte puternic influentat de universul din Mad max , haina din piele, pe care o gaseti de obicei prima in joc, cea cu o singura maneca e din filmul mad max, cei implicati in jafuri, seamana foarte mult cu cei din Mad max 2 , pana chiar si posibilitatea de a avea un companion a fost influentat din acest univers, ca tribut pentru mad max( in filme Max mereu avea cate un caine ca si compaion).
Fallout 2 a avut un succes moderat iar Black isle Studios s-a concentrat pentru updatarea sistemului pentru fallout 3. in decursul dezvoltarii lui Van Buren (numele de cod pentru Fallout 3) , au fost scoase pe piata doua spin off-uri ale seriei Fallout. Micro forte au dezvoltat Fallout Tactics: Brotherhood of Steel, un joc care te pune in control cu soldatii BOS trimisi in misiuni in deserturi. Acestia au adaugat cateva idei noi , dintre care unul a fost lupta in timp real. Urmatorul joc a fost Fallout BOS a celor de la Blackisle , si a fost exclusiv pentru console (xbox si ps2).
Recomand Fallout oricarui impatimit al RPG-urilor, si celorlalti care nu sunt ... Ma refer in special la primele 2 ,care dincolo de faptul ca sunt jocuri excelente, au ajuns piese de arta.


















0 comentarii:

Trimiteți un comentariu