In vacanta de sarbatori, dintre anii 2010-2011 , am avut un
impuls de a incerca jocuri vechi... opere de arta despre care se vorbeste si in
ziua de azi, dar pe care eu nu le incercasem , probabil din cauza ca le credeam
primitive, aceasta judecata dovedindu-se
intr-un final a fi o mare gresala.
Am inceput sa joc, prima data Fallout 1,
apoi C&C iar intr-un final Grim Fandango. Acest din urma joc s-a dovedit a
fi pentru mine unul din cele mai bune jocuri pe care le-am jucat vreodata, nu
datorita gameplay-ului sau graficii , ci a lumii in jurul careia se invartea
povestea, si ce poveste... . Actiunea era plasata in lumea mortilor , asa cum
este ea vazuta in folclorul mexican, in ziua mortilor , iar moartea era un
agent de turism pe nume Manuel Calavera care incerca sa isi castige painea de
toate zilele impreuna cu o calatorie spre fericirea eterna sau spre lumea de
dincolo (exista o alta lume dincolo de lumea mortilor) , este un concept putin
dubios dar totul prinde sens si culoare odata ce incerci jocul.
In Grim Fandango am
intalnit umor de calitate , o poveste buna inspirata din filmul Casablanca,
personaje dezvoltate multilateral , iar intr-un final Many a dovedit ca stie sa
isi faca treaba oferindu-mi o clatorie de neuitat intr-o lume de neuitat... ce
ai vrea mai mult de la un agent de turism care calauzeste suflete spre pace ? ,
va recomand sa incercati jocul, in caz
ca il gasiti pe undeva, deoarece acesta nu se mai afla in vanzare de foarte
multi ani , dar sunt sigur ca daca incercati indeajuns de mult veti gasi o cale
de a il juca.
Grim Fandango si The Cave au in comun cel putin 2 lucruri,
unul din ele fiind faptul ca ambele au fost produse de catre Tim Schafer , iar
celalalt ca ambele ofera o calatorie a cunoasterii de sine.
Tim Schafer a lucrat in trecut pentru Lucas arts ,
dezvoltand jocuri ca : The Secret of Monkey Island , Monkey Island
2: LeChuck's Revenge , Maniac Mansion: Day of the Tentacle (umorul acestui joc
este legendar...), Full Throttle , The Curse of Monkey Island , Grim Fandango .
Dupa plecarea sa de la Lucas Arts Tim Schafer a creat firma Dobule Fine ,
cunoscuta pentru jocuri ca : Psychonauts
, Costume Quest s.a.m.d. printre care se numara si The Cave.
The Cave.
Revenind la oile
noastre, The Cave este si la propriu si la figurat o cautare de sine . Din
primele secunde de joc esti intampinat de o voce care imi aduce aminte de
naratorul din Bastion, aceasta voce ne prezina 8 personaje : Cavalerul , Omul
de stiinta, Calatorul in timp, Gemenii , Exploratorul, Calugarul , Taranul si
in cele din urma insusi personajul narator ,adica pestera, DA pestera este un
personaj , este viu , si este pretutindeni... in mare parte pentru ca iti
petreci timpul in el sau ea... sunt confuz , e o voce barbateasca , e un el sau
ea? . Fiecare personaj este in cautarea unui lucru lucru spiritual.
Inca din primele
secunde esti pus sa alegi 3 personaje, personaje cu care vei intra in pestera
si cu care vei continua pana la final... ei bine finalul este relativ spus
pentru ca va trebuii sa incerci pana la urma toate personajele jucabile pentru
a descoperii fiecare puzzle si mister, fiecarui personaj fiindui alocat cate o
scena de joc , sau putem spune chiar o minipestera.
Si asa am pornit in
cautearea de sine, naratorul imi spune inca din primele clipe ca eu ca jucator
... din lumea reala( hmmm , daca stau bine sa ma gandesc cu mine suntem 9
personaje) si ca aceasta calatorie ma va ajuta sa gasesc ceea ce am nevoie,
spuneti-mi sincer cate jocuri din ziua de azi fac acest lucru?.
Personajele pe care
le-am ales au fost in ordinea urmatoare (prima data... sau data curenta la
scrierea acestui articol) : Cavalerul , Calatorul in timp, si Gemenii, acest
din urma personaj colectiv mi-a trezit cel mai mult curiozitatea . Cesti gemeni
sunt de departe cele mai bizare fiinte din joc, umbla la unison, arata aproape
la fel, au ochii albi etc, iar ca putere speciala au transpunerea lor in
fatome... ceea ce m-a facut sa cred ca acesti gemeni sunt ... spirite.
Fiecare personaj
ascunde in jurul sau un mister, un secret pe care il vei deslusi in cele din
urma... fie din spoilerele naratorului fie din hieroglifele de pe pereti...
aceste inscriptii sau hieroglife se transforma in imagini iar in cele din urma
iti vor prezenta o mica povestioara... si totusi tot cea a gemenilor mi s-a
parut ce-a mai interesanta si bizara...
Am tot pomenit de
vocea naratorului , ei bine acesta , care este chiar pestera... te va urmari
pretutindeni , dar spre deosebire de Bastion acesta nu va povesti fiecare pas
al personajelor ci va face cate o remarca sau gluma pe parcurs, ori o
precizare... glumele le-am gasit foarte amuzante si interesante , avand in ele
umor de calitate specific celor de la Double Fine, pot sa spun ca m-am prapadit
de ras in multe momente, ceea ce nu pot spune despre multe jocuri aparute recent.
Nimic rau la adresa naratorului, este simpatic , momentele sunt foarte bine alese
si niciodata nu se repeta.
In timp ce ma jucam
nici nu mi-am dat seama cum a zburat timpul , The cave are acea abilitate de a
te trage mai adanc in poveste (ati inteles gluma? , mai adanc... e o pestera...),
are atat de multe lucruri incat iti este imposibil sa te plictisesti sau sa
obosesti jucandu-te si sa fim sinceri cate jocuri sunt intr-adevar relaxante in
ziua de azi? , va spun eu : mult prea putine.
In momentul asta
v-as fi povestit cateva dintre pataniile mele prin pestera dar , vreau sa va
las surpriza de a va adanci singuri in ea, dar o sa va zic doar atat:
Cele trei personaje
nu sunt de ajuns pentru a descoperii fiecare quest si fiecare incapere,
deaorece pentru deschiderea unei camere este nevoie de atributele unui anumit
personaj... astfel ca la prima trecere nu faceti decat sa jucati o parte din
joc.
Fiecare puzzle este
atent gandit si face mai mult decat sa iti deschida calea , anumite puzzle-uri
vor fi indicii asupra anumitor personaje. Ca si gameplay jocul este un platform-adventure , care foloste puzzle-uri ce necesita mai
multe personaje . Nu am intampinat probleme pana in acest moment.
Stilul grafic este
unul in gen cartoon pe care il pot compara cel mai bine cu cel din Torchlight ,
sau world of warcraft . Partea cea mai buna este ca poate reda magia si atmosfera anumitor camere, de
exemplu in quest-ul celor 2 gemeni , tonul de culoare s-a transformat din
colorat in unul sumbru cu accent pe negru si alb. Coloana sonora este
remarcabila ... iar partea de suntet primeste un mare + si pentru personajul-mediu-narator.
Nu pot incheia
acest articol fara a preciza omul care a facut posibil acest joc, anume Ron Gilbert (a lucrat alaturi de Tim
Schafer dar ... de el am mai vorbit)
The Cave va fi
probabil cel mai bun Platform-adventure din acest an, dar nu mai este
mult si va fi lansat si Double Fine Adventure , deci ramane sa vedem.
Probabil sunt multe lucruri despre care ar mai fi trebuit sa
va spun , dar mai bine il incercati cu manutele voastre.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu